Onderwijs
Allereerst heb ik mij verdiept in de aangeboden achtergrondartikelen die bij ding 22 worden aangeboden. Vervolgens heb ik de twee filmpjes van Dennis Eijsten van de VOB bekeken. Het artikel over Bibliotheek Vlissingen vond ik duidelijk en leesbaar. Wat ik vooral interessant vond was het stuk over onderwijs "Vroeger was bijvoorbeeld onderwijs vooral gericht op ‘het onderrichten van mensen’. Vandaag wordt deze functie meer ingevuld vanuit een informatiegidsfunctie" Ik denk inderdaad dat de bibliotheek zich steeds meer moet richten op het wegwijs maken van de klant en de enorme hoeveelheid informatie die middels internet op vooral de jeugd afkomt. En ervaar dit ook als een verrijking, maar voor velen geldt dat ze vaak niet waar en hoe ze op websites moeten zoeken,wat er allemaal te vinden is en welke informatie juist is. En daar is absoluut een grote taak weggelegd voor de bibliothecarissen. Voorp staat dat zij hiervoor zelf ook de kennis bezitten en regelmatig worden bijgeschoold en om mee te kunnen komen in alle nieuwe ontwikkelingen. Van belang moet mijns inziens ook zijn dat er meer contact hierover komt tussen scholen en bibliotheken. Zodat beiden kunnen samenwerken in het stroomlijnen en aanbieden van alle informatie. Er wordt in het artikel ook gesproken over een variant op de 23 dingencursus, om deze aan te bieden aan docenten, maar een dergelijke cursus voor leerlingen zou natuurlijk ook de nodige mogelijkheden bieden, en dan toegespitst op hun leeftijd en leermethoden. Daarnaast aangepast op de werkwijze van de afzonderlijke scholen en op de landelijke onderwijs normen. Wat ik ook een interessant punt vind is het ontsluiten van lokaal erfgoed door de bibliotheek.
Widgets
Ik ben enthousiast over de filmpjes en uitleg van Dennis Eijsten, wat een mogelijkheden met widgets voor de klanten! Op deze manier zorg je ervoor dat bibliotheken hun waarde behouden, je gaat mee in de tijd en bindt de klant toch aan de eigen bibliotheek door vaste widgets aan te bieden, maar ook losse widgets aan te bieden voor op hun persoonlijke pagina. Boeken verlengen, lijstjes aanleggen en boeken aanvragen zonder daarvoor van website/pagina te hoeven veranderen. Het persoonlijke aspect vind ik erg leuk; dat je herkent wordt, en bijvoorbeeld voor ouderen (zoals de 59 jarige Vera) de lettergrootte direct wordt aangepast. En voor de 11 jarige Casper een directe link naar Hyves. Op maat gesneden dus!
De fictieve digitale Bibliotheek Valkenzande toont prima hoe de website van de bibliotheek er dan uit zou gaan zien. Ik zie daarom zeker toekomst voor een gezamenlijke digitale bibliotheek.
Hi Joy4ever, je bent er bijna. Nog 1 #Ding. Sterkte met de laatste loodjes. Zie je van de week.
BeantwoordenVerwijderenKlinkt goed, zoals jij in je eerste alinea de bibliothecaris2.0 beschrijft.
BeantwoordenVerwijderenVan belang moet mijns inziens ook zijn dat er meer contact hierover komt tussen scholen en bibliotheken. Zodat beiden kunnen samenwerken in het stroomlijnen en aanbieden van alle informatie.
Ik denk dat dit een heel belangrijke opmerking van jou is. Meer samenwerken en kijken waar de scholen behoefte aan hebben.
En jij natuurlijk ook succes van mij met de laatste loodjes. Nog 1 Ding voor vrijdag, dat moet lukken!
BeantwoordenVerwijderenDaar raak je wel een lastig punt. Je kunt pas mensen begeleiden en gidsen als je daar zelf ook toe in staat bent. En dat betekent wel dat je van uit jezelf de nieuwsgierigheid moet hebben om je te blijven ontwikkelen. 23Dingen zet veel collega's daartoe aan, maar het toont ook aan dat velen daar anders nooit aan begonnen zouden zijn. Dat zou te denken moeten geven. Practice what you preach!
BeantwoordenVerwijderen